Popis
Kniha „DRZÝ A NAHÝ, V ĎÁBLOVĚ KUCHYNI“ představuje úvodní část cyklu ART CONTEMPLATIONS. Je věnována španělskému malíři, grafikovi a architektovi, Césaru Manrique, nicméně obsahuje také obrazy z cyklu „BÁJNÉ STŘEDOHOŘÍ“.
Na projektu o Césaru Manrique jsem začal pracovat těsně po ukončení prvního kontemplačního cyklu, literárního triptychu MÁCHA – ANDERSEN – EXUPÉRY. Vlastně jsem na něm pracoval, zejména díky covidové „časové pasti“, zatím nejdéle ze všech mých projektů, dva roky. Projekt je součástí mé dlouhodobé projektové práce na vizualizacích příběhů s různým inspiračním pozadím – po spisovatelích a jejich literárních příbězích jsou nyní na řadě malíři.
V Antoine de Saint Exupérym jsem motivy z ostrova Lanzarote použil poprvé. César Manrique, představitel Art Informel (art brut), a jeho dílo vede přirozeně k abstraktní, grafické zkratce, kterou jsem se snažil ve fotografických obrazech nějak replikovat. Ale nejde jen o formu jako takovou, Manrique uchopil sopečnou materii a tvořil z ní cosi fosilního, předvěkého. „Bájné středohoří“ pak tvoří jakýsi dialogový protiklad. Tady už je původní panenská krajina zalesněna, osídlena, o biologické formě bylo rozhodnuto, ale kromě ní vznikl také svět virtuální, svět představ a bájí. Tohle zdvojení, tématická juxtapozice různých a přesto vzdáleně příbuzných prostorů a emocí (sopečné krajiny Lanzarote a Českého středohoří), mě hodně zaujalo. Pod názvem GENESIS jsem výběr z obou projektů poprvé představil také letos v létě
v Galerii Eagle, v Šumperku.
Obdobně jako u předcházejících projektů i zde jsem si vyzkoušel nové tvůrčí přístupy – vícenásobnou expozici přímo v kameře v případě Manriqueho, a také symbolické použití avatarů padlých bůžků v případě ztvárnění bájí z Českého středohoří.
Recenze
Zatím zde nejsou žádné recenze.